☰  SOCIËTEIT
VEREENIGING
HAARLEM
ZIJLWEG 1
ZAALVERHUUR
AGENDA
• NIEUWS
LOGIN
In gesprek met Henk de Ruiter
Home > Nieuws

Vereeniging

In gesprek met Henk de Ruiter


Van de bestuurstafel. Een gesprek met Henk de Ruiter, Penningmeester.

In de rubriek ’Van de bestuurstafel’ is deze week aan het woord Henk de Ruiter, bestuurslid in de rol van Penningmeester. Henk vertelt over de uitdagingen van de Penningmeester, dat geld belangrijk is, maar nog belangrijker het positieve gevoel van ons allen, niet alles kan ineens en ook niet alles zoals je dat het liefst zou willen. Toch met jullie hulp en energie, waar nodig met opbouwende kritiek, is er veel mogelijk!

Vraag: Henk, je bent nu ruim twee maanden Penningmeester. We wisten al dat we financieel erg moeilijk zitten als Vereeniging. Waarom was het juist op dit vlak ook zo stil?

Henk: Dat heeft vooral met zorgvuldigheid te maken om alles goed in kaart te brengen en tegelijk te faciliteren dat de Vereeniging kan “doordraaien”. Geen te snelle loze toezeggingen dat het goed komt en ook niet te negatief erin zitten, want positiviteit hebben we hard nodig in onze Vereeniging.
De taak voor ons als nieuw bestuur is bijzonder uitdagend en tegelijk is het ook prachtig om te zien hoeveel passie en emotie er in de Vereeniging zit om met elkaar te zorgen dat onze “soos” mogelijk blijft in ons 100 jarige prachtig pand. Maar ….., ja er is een grote maar. Geld zul je denken, daar zal de Penningmeester het meest over praten? Nou dat is maar de helft van het verhaal, geld is niet een doel, maar een middel om alles met elkaar mogelijk te maken. De andere helft van het verhaal zijn de leden, wij dus. Daar doen we het voor. Ik ben geen boekhouder, ik ben een “mogelijkmaker” als dat woord zou bestaan.

Na het 1e gesprek met Frans als formateur ging het maar over één ding. Zorgen dat we geld in kas hebben, want de bodem was in zicht. Gelukkig heeft Ingrid Plaatsman hulp aangeboden om de ledencontributie zo snel mogelijk te innen en mij te blijven ondersteunen met de financiële administratie. Ik ben hier erg blij mee. Dat zaken niet altijd perfect liepen en nog lopen moeten we voor nu accepteren, want snelheid was en is nodig. Wij hopen op jullie begrip hiervoor. Nieuwe evenementen, meer boekingen voor verhuur, de eerste nieuwe leden erbij zorgen ervoor dat we voorlopig geld in kas hebben. Maar we zijn er nog niet……

Vraag: Met welke concrete dingen ben je bezig (geweest)?

Henk: Ik ben begonnen met het maken van een kasstroomoverzicht. Het is cruciaal om te weten, welk geld komt er binnen en welk geld gaat eruit gaat. Hoelang houden we dit vol? Hier zit een belangrijk aspect waar we jullie als leden dringend bij nodig hebben. Help ons als bestuur een positieve kasstroom mogelijk te maken. Natuurlijk moeten we op de kosten letten, maar we willen ook dingen mogelijk maken. We willen met elkaar een positieve vibe creëren. Dat zorgt voor nog meer evenementen. Dat is aantrekkelijk om nieuwe leden aan te trekken, zorgt voor meer horeca omzet en meer verhuur. En dus meer geld in het laatje.
Ter voorbereiding van de Algemene Leden Vergadering op 12 juni is de jaarrekening over 2022 opgesteld. Tevens is de begroting voor 2023 opgesteld die het beleid van ons als bestuur weerspiegeld. Kortom, kom op de ALV en help ons dit beleid mogelijk te maken.

Vraag: Wat is er dan nu al bereikt en wat moet er verder gebeuren?

Henk: We hebben een nieuwe website die duidelijk maakt dat we echt een verandering inzetten en frisser en moderner onszelf willen neerzetten. Nieuwsbrieven voor leden bevatten alle nieuwsitems en externen krijgen automatisch alleen het nieuws dat ook geschikt is voor externen. De website biedt ook een geďntegreerde agenda met het boekingsysteem voor zaalverhuur. Voor mij als Penningmeester is het erg nuttig om te weten wat er is geboekt en hoeveel dat gaat opbrengen. Dus niet alleen een facelift maar ook een technische verbetering. Ga snel kijken!
Een belangrijk actiepunt waar we aan werken is het zorgen dat we voldoende financiering gaan krijgen om ons beleid als bestuur mogelijk te maken. We zullen hierbij wel keuzes moeten maken. Wat wel/niet en wat nu of straks. We hebben jullie inzet en creativiteit daarbij hard nodig. Laten we met elkaar zorgen dat onze “soos” mogelijk blijft in ons prachtig 100 jarige pand.

woensdag 17 mei 2023

VORIGE | VOLGENDE
Home
Contact
Aanmelden nieuwsbrief
Agenda
Nieuws
Zoek
Lid worden
Facebook
Linkedin
Instagram
Rss
Login
Agenda
Leesclubs (8)
Sociëteit Klassiek (4)
Vereeniging (1)
SO Business (1)
SO Taste (1)
Biljarten (1)
Diners club (1)
Geschiedenistafel (1)

Zaalverhuur
Feest- en Trouwlocatie in Haarlem
Zaalverhuur Haarlem
Vergaderlocatie Haarlem
Evenementenlocatie Haarlem
Offerte Zaalverhuur
Catering
De Clubzaal
Heerenkamer
Bibliotheek
Rond de bar
Bestuurskamer

Contact
Contactgegevens
Parkeergarage Raaks 250 meter
Introducees
Colofon
Media partners
Word lid van onze Sociëteit Vereeniging
Zijlweg 1
Van Herensociëteit tot PHIL Haarlem,HRLM87
Het gebouw Zijlweg 1
Geschiedenis Sociëteit
Geschiedenis gebouw
75-jarig bestaan van de Sociëteit
125-jarig bestaan van de Sociëteit I
125-jarig bestaan van de Sociëteit II
Schermwedstrijd 1906
Zijlweg 1 noordzijde
Mengelberg in voormalige Sociëteit

Sponsoren
Andriessen Piano’s~Vleugels
Smith Boeser van Grafhorst Notarissen
Goudsmederij/Juwelier Arnold van Dodewaard
Vista Telecom
Clubs
ALV
Biljarten
Bridgeclub
De Maatschappij
Diners club
Diners Club & SO Business
Filmavonden
Geschiedenistafel
Haarlem Comedy CLub
Klaverjassen
Kunst- en Cultuur SO Art
Ledencommissie
Leesclubs
SO Business
SO Kennis
SO Lezingen
SO Taste
Sociëteit Klassiek
SoLeesHis
Uit het archief
Vereeniging