Home > Nieuws
Vereeniging
In gesprek met Frans van Doorn
Frans, ik heb gehoord dat je het de laatste tijd nogal druk hebt gehad. Wat speelde er zo al?
Dat klopt. In het najaar van vorig jaar ben ik intensief bezig geweest met de statuten voor de nieuw op te richten stichting ter Financiering van de sociėteit. Je weet wel, die stichting waaraan inmiddels een groot aantal leden geld hebben geleend voor het verhuurklaar maken van het gebouw, de verduurzaming daarvan en de aflossing van de coronaschulden. Toen dat achter de rug was vroegen de overeenkomsten van geldlening mijn aandacht (opstellen en laten ondertekenen) en de zorg dat de toegezegde bedragen ook binnenkwamen.
Goed, maar dat is nu achter de rug. Het volle bedrag van 300.000 is binnen. Wat verder?
Een belangrijke zaak waarmee ik me heb beziggehouden is het opstellen van een bestuursreglement. Dat reglement is in de bestuursvergadering van 19 maart vastgesteld. Ter informatie. Besturen van verenigingen zoals de onze zijn wettelijk verplicht een bestuursreglement op de stellen en te hanteren. In zon bestuursreglement dienen de volgende zaken aan de orde te komen: zorgvuldig bestuur, de aansprakelijkheid van bestuurders, al dan niet tegenstrijdig belang en vervanging van bestuursleden bij afwezigheid. Op de website en via de weekmail kan ieder lid lezen wat er in dat bestuursreglement precies is vastgelegd.
Een heel andere, zij het niet zon urgente zaak die mijn aandacht vraagt is de opruiming van het archief. Dat archief bestrijkt een groot aantal kasten en planken. Dus daar ben ik nog wel even mee bezig, maar ik ga hulp krijgen van Ed de Roo van de geschiedenistafel. Soms kom ik in het archief grappige of opmerkelijke informatie tegen. Ik ben van plan ieder lid daarvan deelgenoot te maken door dit soort berichtjes af en toe op de website te laten plaatsen. Dus wacht maar af.
Dit was het?
Ja, maar waar ik nog even op wil terugkomen, is het belang van website en de weekmail. Ik doel dan met name op de berichten die van de bestuurstafel akomstig zijn. Daarin vind je nadere informatie over onder meer de stichting, het bestuursreglement en andere regels en protocollen. Je treft daar ook een lijst aan met alle besluiten die het bestuur sinds zijn aantreden heeft genomen. Dus ga naar het gedeelte van de website/weekmail dat voor de leden is bestemd (tabblad vereniging) en klik dan links boven op van de bestuurstafel en vervolgens op organisatie resp. stichting. Succes ermee.
dinsdag 9 april 2024
VORIGE | VOLGENDE