Agenda | Sociëteit | Zaalverhuur | Clubs | Lid worden | Nieuws | Aanbiedingen | Vacatures | Contact | Login
Uitgelicht > Terugblik: So Muziek inclusief programma

Terugblik: So Muziek inclusief programma



zie pdf jacowoorden
De 130 bezoekers van het afscheidsconcert van Jaco van Witteloostuyn als programmeur van de zondagmiddag concerten in de Sociëteit Vereeniging hadden goed gekozen. Het werd een gedenkwaardige middag. Samen met pianist Jaap Stork verzorgde Jaco op geheel eigen wijze dit afscheid. Een beperkt afscheid: hij blijft bezoeker van onze concerten. Ja, en dan zijn verborgen talent als voordrachtskunstenaar. Er waren bezoekers, die geroerd waren bij zijn declamatie van diverse gedichten. Ik hoef maar te melden: het huwelijk en iedere bezoeker weet wat ik bedoel. Jaap Stork lardeerde het geheel met zijn prachtig pianospel. Vooral de met zijn ingetogen spel prachtig uitgevoerde werken ontroerden.
Onvergetelijk.

Bernard Wittenberg voorzitter commissie Muziek


Hieronder het Programma van afgelopen zondag 10 november 2019

JAAP STORK, PIANO & JACO VAN WITTELOOSTUYN, WOORDEN

1. Claude Debussy, Clair de Lune
2. Maurice Ravel, Vallée des Cloches
3. Klassieke woorden: Ida Gerhardt - Het Carillon, Hendrik Marsman - Herinnering aan Holland, Jacques Bloem - De Dapperstraat, Gerrit Komrij - Slap Gepraat
4. Schubert/Stork, Das Wandern
5. Sergei Rachmaninov, Prélude in cis. kl.
6. Woorden van protest: Hendrik Marsman - Zonder Weerklank, Joost v.d. Vondel/Brexit*, Francesco Petrarca (1304 - 1374) – Sonnet nr. 7 uit Canzonière
7. Johannes Brahms, Intermezzo opus 117 nr.1
8. César Franck, Choral
9. Woorden van liefde en gemis: Neeltje Maria Min - 1944, Gerrit Komrij - Mijn Lief, Anna Achmatova (1889 - 1966) - Herinnering, Ida Gerhardt - De Gestorvene
10. Claude Debussy, La Plus que Lente

~~~~ PAUZE ~~~~

11. Woorden van Martinus Nijhoff: Impasse, Het Kind en Ik, De Moeder de Vrouw
12. Schubert/Stork, Auf dem Wasser zu singen
13. Maurice Ravel, Pavane pour une Infante Défunte
14. Schandalige woorden: Willem Elsschot - Het Huwelijk, A. Marja - Het Huwelijk
15. François Couperin, Les Barricades Mysterieuses
16. Claude Debussy, Prélude Général Lavine ‘eccentric’
17. Kolder-woorden: Jac. van Hattum - 140 Pond, Annie M.G. Schmidt - Literatuur
18. Sergei Rachmaninov, Mélodie opus 3
19. Vier kathedralen* - Monologue Exterieur
20. Claude Debussy, Prélude La Cathédrale Engloutie


*Gedichten van Jaco van Witteloostuyn, in 2017 onder de titel Cultureel Erfgoed gepubliceerd

-------------------------------------

19 VIER KATHEDRALEN - MONOLOGUE EXTERIEUR

De golven geven de kathedraal terug! Ongelofelijk
hoe tegelijk met nog wazige muziek zijn silhouet baan breekt
en vooral na maat 28 het water sonoor van zich afschudt
zoals een hond dat doet.
Maar hàd Debussy eigenlijk wel een hond
toen hij in 1912 de prélude la Cathédrale Engloutie componeerde?
De kathedrale Titanic was zojuist vergaan;
3295 opvarenden tegenover 1175 plaatsen in reddingsboten,
in hoofdzaaak 1e klas en voor zover ze konden worden gestreken.
Geen zee nimfen in de buurt om reddende handen uit te steken.
De Grote of St. Bavo Kerk te Haarlem, rustplaats van Frans Hals biedt
met gemak 3295 personen veiligheid in helder in plaats van waterig licht.

-------------------------------------

Titanic’s zinkende passagiers werden in g-orgelende pracht
Debussy’s onderzeese kathedraal ingezogen.
Ongewilde oorgetuigen van zwellende, zelfs vierstemmige piano-akkoorden.
Verwaterde, mysterieuze chromatiek, reikend naar eeuwigheid zoals de Bavo.
Waarna een oneindig diminuendo, ongehoorde coda.

In de diepzee blijven pianoklanken meer dan 100 jaar hangen, maar
in 2012 waren ze slecht hoorbaar op de Costa Concordia kathedraal*….
Hoe dan ook, er luisterde niemand - hoe zou men ook, vanuit Italië!
A propos: had Schettino op vrijdag 13 januari misschien een zwarte kat
ingescheept bij de 4219 opvarenden tegenover 2250 plaatsen in
bruikbare reddingsboten? Eerste en tweede klasse, dat wel.

* De auteur en zijn echtgenote overleefden als passagiers de
scheepsramp van de cruiser Costa Concordia

-------------------------------------

De Bavo, kathedrale ruimte, onzinkbare zichtbaarheid.
Een galmende acoustiek al bleef het orgelen van Haendel en Mozart niet hangen.
De kerk domineert Haarlems silhouet; haar carillon is een stem in de stad.
Een baken in zee, maar denk nu vooral niet dat die Schettino…

Zíjn zeemansgroet betrof een rotspunt bij Giglio, niet die kerk of Debussy.
Niet vermeld op de zeekaart?? De torenspits van een onderzeese kathedraal!
Kleine kathedrale botsing, niks om het lijf, stay in your cabin, all
under controll.
Ruim 32 doden inclusief één verstekeling, maar die was vàst niet muzikaal.

Overigens, Debussy componeerde de kathedraal voor de Klèine Zaal.
Met in de pauze whiskey on the rocks, zoals een ijsberg die in mist opdoemt
met na de pauze de Berceuse Héroique, Estampes en Rêverie.
Geschikte muziek; een zachte dood om het schip in te gaan.

Heemstede, lente 2016

-------------------------------------

BIOGRAFIE:

Jaap Stork (Heemstede, 1949) studeerde aan het Sweelinck
Conservatorium te Amsterdam. Zijn leraren waren Willem Brons voor
piano en Evaristos Glassner en Bernard Bartelink voor orgel. Op beide
instrumenten heeft Jaap Stork een omvangrijke concertante praktijk als
solist opgebouwd. Ook verwierf hij naam als improvisator. Dit jaar is
het precies 50 jaar geleden dat Jaap Stork tot vaste organist/pianist
van de Adventskerk te Aerdenhout werd benoemd.
Jaap Stork heeft als specialisatie programma’s met muziek en verhalen
rond de levens van componisten. In de Philharmonie te Haarlem trad hij
o.m. als spreker en pianist op tijdens driedaagse festivals rond
Debussy/ Ravel en Dvorak/ Janácek, bovendien onlangs nog rond Mahler/
Schoenberg. Gelet op zijn verdiensten voor de kerkmuziek en het
muzikale leven in de Haarlemse regio werd Jaap Stork gehonoreerd met
een Koninklijke onderscheiding.

Jaco van Witteloostuyn (Delft, 1939) is naast zijn bestuurlijke
werkzaamheid in de non-profit-sector al decennia actief als auteur op
het gebied van klassieke muziek, waarbij hij blijk geeft van zijn
engagement met het samenleven, mede in Europees verband. In 1983
vestigde hij in Heemstede Muziekantiquariaat Polyphon
(vinylplaten-klassiek & jazz, incl. enkele nieuw uitgebrachte
produkties in analoge techniek). Het bedrijf is nog altijd volop
actief, ook internationaal. Op 10 november 2019 neemt hij afscheid na
10 jaar programmeren voor het podium-klassiek van Sociëteit
Vereeniging te Haarlem.

Download jacowoorden.pdf